Laatste update 15 Jul 2024
Merk ‘Roompot’ vakantieparken verdwijnt onder merknaam Landal

De Nederlandse recreatiesector staat voor een ingrijpende verandering nu de bekende naam Roompot zal verdwijnen. Roompot en Landal GreenParks worden één merk: Landal.

Hoofdkantoor naar Amsterdam

De gevolgen van deze veranderingen zullen vooral voelbaar zijn voor het personeel in Goes, waar veel werknemers mogelijk zullen moeten verhuizen naar Amsterdam. Twee afdelingen, het contactcenter en de logistiek, zullen in Goes blijven, terwijl een deel van de financiële afdeling mogelijk ook in Zeeland blijft, zij het onder voorbehoud.

Op dit moment heeft Roompot 346 parken in dertien landen, maar de organisatie benadrukt dat het beter is om zich op één locatie te concentreren. Hierdoor zullen de kantoren in Uithoorn, Den Haag en Zwolle worden opgezegd. Alleen het pand in Goes, langs de A58, blijft behouden, omdat daar twee afdelingen actief zullen blijven. De versnippering over verschillende locaties zorgde volgens het bedrijf voor tijdsverlies en verminderde teambinding.

Einde van een stuk Zeeuwse recreatiegeschiedenis

Met het verdwijnen van de naam Roompot verdwijnt ook een belangrijk stuk Zeeuwse recreatiegeschiedenis. Onderzoek toont aan dat Landal bekender is dan Roompot en dat de naam internationaal meer aanspreekt. Een nieuwe uitstraling voor het merk Landal wordt gepland voor de tweede helft van het jaar en zal naar verwachting anderhalf jaar in beslag nemen.

Nieuwe directie

Vorige week kondigden Roompot en Landal GreenParks een bijna volledig nieuwe directie aan, met de Zweed Mikael Andersson als nieuwe directeur. Hij volgt Jurgen van Cutsem op, die twaalf jaar lang aan het roer stond. Het bedrijf benadrukt dat een internationale directie beter past bij de ambities van het bedrijf. De samenvoeging van Roompot en Landal leidde eerder dit jaar tot ontslagen op de vier kantoren, omdat de organisaties moesten worden geïntegreerd.

Over de auteur

Matt is de oprichter van Vakantiepark Vergelijker. Hij heeft een bachelor in vrijetijdsmanagement en is al meer dan 10 jaar actief in de reissector en online marketing. Matt's favoriete vakantieparken zijn Het Meerdal en de Schatberg waar hij als kind veel uren met plezier heeft doorgebracht.